Hé JOM, Da’s Durven!
“It always seems impossible until its done” (~ Nelson Mandela)
Highlights 2023:
· We gingen vol goesting en goede moed verder met het verspreiden van onze visie binnen het jeugdhulplandschap en het optimaliseren van onze werking.
· … Om de samenwerking met verschillende diensten te versterken, hebben we ingezet op onder andere werkgroepen met OSD en crisishulp aan huis. Ook intern lanceerden we enkele werkgroepjes om onszelf scherp te houden en onze werking te optimaliseren.
· … We deden dit niet alleen met werkgroepen, maar ook door ons voor te stellen bij verschillende partners. Denk maar aan scholen, CLB, Kind en Gezin, …. Zelfs tot over de grens in Nederland lieten we ze kennismaken met JOM.
· … Sinds het begin van ons bestaan organiseren we ook Ambassadeursdagen. Deze konden uiteraard niet ontbreken in 2023. We gingen samen met enkele enthousiastelingen uit het werkveld aan de slag zodat ook zij de visie van JOM mee willen/kunnen uitdragen en een aanspreekpunt kunnen zijn.
· … Maar we hadden nog grootsere plannen om onze mindshift te verspreiden. We organiseerden een grote netwerkdag in het najaar van 2023 om onze manier van werken zo breed en duidelijk mogelijk te verspreiden. Met een grote opkomst, bleek dit een succes!
· …Maar, niet alleen in de Kempen leerden ze ons beter kennen. We mochten ook op het Congres van Opgroeien (“Gangmakers”) een workshop geven. Zo bereikten we nog meer mensen binnen het landschap!
· … Als JOM kunnen we geen wachtlijsten wegtoveren, maar we zijn als team hard aan het werken aan een optimaal wachtlijstbeheer (bv.: vragen actueel houden, mee afstemmen wat in overbrugging nodig is, …), een efficiënt en warm onthaal (ondanks hier en daar wat telefonieproblemen),….
· … Als team hebben we ook wat waters doorzwommen. We hebben afscheid moeten nemen van verschillende collega’s, en hebben nieuwe collega’s mogen verwelkomen….
· … Onze teamvergadering heeft een nog breder kader gekregen dankzij de komst van OLO en ACT. Want waarom alleen doen, als het ook samen kan? …
· … We organiseren ook maandelijks een JOM XL, telkens op een andere locatie. Zo houden wij verbinding met onze directe partners en leren zij ons ook kennen.
· … Met veel trots kunnen we ook zeggen dat we vanaf nu onze eigen website hebben: www.jeugdvraagopmaat.be
“Believe you can and you’re halfway there” (~ Theodore Roosevelt)
To Do 2024:
Jeugdvraag op Maat wil blijven groeien in het mogelijk maken van eerdere, betere en juistere hulpverlening…
· … Hiervoor blijven we inzetten op het samenwerken met andere partners via ambassadeursdagen, voorstellingen, ….
· … Vanuit het crisisinvesteringsplan mbt Naft sluit er nu ook regelmatig iemand aan tijdens de teamvergadering om de link tussen hulpverlening en onderwijs te leggen…
· … We willen ook inzetten op het efficiënter werken door onze registratiesystemen, Indicatiestellingsformulieren, doorverwijzingen onder de loep te nemen, … We gaan volop verder met het experimenteren hierin…
· … JOM tracht ook in te zetten op verschillende vormen van evaluatie met het oog op bijsturen waar nodig. Dit zal gebeuren via verschillende bestaande werkgroepen, een telefonische bevraging tijdens mei-maand missie-maand en georganiseerde gesprekken met diverse teams waaronder het CLB.
“Quantity is what you count, quality is what you count on.”
Cijfers van 2023
(Ook in de registratie ligt voor 2024 nog steeds een grote uitdaging. Nu we een volledig jaar hebben kunnen registreren, is het ook duidelijker geworden wat we wel of niet voldoende verwerkt krijgen in het bestaande systeem. We zaten terug samen met onze collega’s van Limburg en sleutelden verder aan een registratiedocument voor JOM, op maat):
· 1086 geregistreerde oproepen ≠ unieke telefoons
· drukste maanden: maart, mei, juni, november
=> opm.: gemiddelde van 90 oproepen/maand
· Grootste groep vraagstellers:
o CLB: 26%
o gezin/familiaal netwerk: 14%
o Bijzondere jeugdzorg: 10%
· Regio’s die het meest vertegenwoordigd zijn in de telefoontjes naar JOM:
o Turnhout 11%
o Mol 9%
o Geel 8%
· ELZ:
o Kempenland 32%
o Zuiderkempen 20%
o Baldemore 18%
o Middenkempen 20%
o onbekend 10%
o buiten de regio 2%
· 46% van de oproepen gaat over gezinnen met kinderen onder de 12 jaar
o waarvan 8% van zwangerschap tot kinderen t/m 3 jaar
· 40% over gezinnen met kinderen + 12 jaar
o waarvan 2% van 18 jaar of ouder
· Contextbegeleiding en dagbegeleiding in groep:
o 35 gezinnen konden opstarten
30 gezinnen zijn werkelijk opgestart:
-> 19 breedsporige contextbegeleidingen
-> 6 dagbegeleiding in groep
-> 5 contextbegeleiding CIG
-> 5 gezinnen zijn niet opgestart:
-> 3 andere hulpverlening gestart (verblijf; Trefplaats; Zeepreventorium)
-> 2 toch niet de juiste match
Belangrijk om weten: hier hanteren de BJB-organisaties een rits-systeem in opstarten vanuit wachtlijst JOM en wachtlijst OSD.
· Positieve heroriëntering opstart rechtstreeks vanuit JOM:
o 29 trajecten
· 1G1P Trefplaats Jeugdhulp Kempen opstart rechtstreeks vanuit JOM:
o 173 trajecten
159 gezinstrajecten
13 ELP-trajecten
1 diagnostiek-traject
Eerste belangrijke effecten bij dit onthaal en wachtlijstbeheer via Jeugdvraag Op Maat:
Doordat binnen JOM wordt ingezet op het “warm vasthouden” van de aangemelde vragen (door henzelf of door partners), krijgen we heel actuele vragen door bij een open plaats, wat een vlotte opstart garandeert waarbij de hulpvragen en de kern van het verhaal er liggen.
Doordat JOM inzet op actief partnerschap en gedeelde verantwoordelijkheid, kennen we bij opstart al heel wat mensen vanuit het familiaal, sociaal en professioneel netwerk, waardoor het “samen dragen” werkelijkheid kan worden.
Over de wachttijden en al dan niet kortere wachtlijsten communiceren, vinden we op dit moment nog wat gewaagd. We willen dit in 2024 nog meer in kaart krijgen en hopen dan ‘betrouwbaardere’ vaststellingen hierrond te kunnen lanceren in een volgend kwaliteitsverslag.
コメント